Idræt

Idrætslinjen  kan vælges i 2. periode (januar-juni)


Overordnede formål: At tilbyde et varieret undervisningsforløb med teoretiske og praktiske øvelser, der tilgodeser elevens forudsætning for at gennemføre idrætsundervisningen.

At styrke elevens sociale kompetencer, igennem undervisning som har fokus på den enkelte elevs potentialer og muligheder for udvikling.

At eleven gennem hjælp/støtte fra lærerne oplever glæde og velvære ved at dyrke idræt.
At eleven gennem lege, boldspil, dans og bevægelse får styrket motorik, koordinering og udholdenhed. At eleven kan bruge egne erfaringer og bidrage til et socialt fællesskab baseret på ligeværd og forståelse for hinandens forskelligheder.
At give den enkelte elev et større selvværd og en større selvtillid.


Mål: At eleven får tilegnet sig nedenstående kompetencer i faget Idræt.

Styrke sociale og personlige kompetencer i forbindelse med fair play og samarbejde. Dette sker igennem boldbasis hvor man træner tekniske og taktiske elementer samt spilbarhed i forskellige boldspil fx basket,volley, hockey, håndbold, badminton, ”velcrobold” og bordtennis. Fodbold er et valgfag, så det er ikke medpå linjefaget.

Kendskab til lege og spil hvor man oplever glæden ved lege og samarbejdsøvelser.

Blive tryg ved at færdes i naturen og opleve naturen som et sted med plads til bevægelse. Fx ved løb i skoven, strandture, forhindringsbaner og geocatching i lokalområdet.

Bevidstgørelse om krop og kondition ved løbetræning, opvarmning samt udstrækning.

Finde egne potentialer og grænser og i forhold til styrke, balance og koncentration. Der undervises i yoga og karate på begynderniveau.

At eleven får indsigt i forholdet mellem kost, krop og sundhed. Ved undervisning i kostens indhold af proteiner, kulhydrater, fedtsyrer, vitaminer og mineraler.


Evaluering: Idræt evalueres løbende. Der reflekteres over indhold, formål og personligt opnåede forventninger efterhånden som elevens motivation øges og fysiske form forbedres. Nye mål sættes i samarbejde med eleven. Realkompetencemålingerne bruges i samarbejde med eleven og skrives i starten af forløbet hvor elevens kompetencer, potentialer og udviklingsmuligheder kortlægges. I slutningen af forløbet bruges målingerne til, at evaluere elevens samlede udbytte af faget.

Waldemarsbo Efterskole, Hylleholtvej 6, 4654 Faxe Ladeplads telf.56716388 E-mail waldemarsbo@waldemarsbo.dk

Denne hjemmeside benytter cookies til at analysere trafik og måle effektiviteten. Ved at klikke "Acceptér", samtykker du til brugen af cookies.

Læs mere
Acceptér